Eindelijk een dagje cultuur snuiven! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Danielle Looije - WaarBenJij.nu Eindelijk een dagje cultuur snuiven! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Danielle Looije - WaarBenJij.nu

Eindelijk een dagje cultuur snuiven!

Door: daniellelooije

Blijf op de hoogte en volg Danielle

09 Augustus 2010 | Noorwegen, Oslo

Ja! Dag 3 in Oslo en ook de laatste dag, want morgen gaan we naar huis. Normaal vind ik het altijd vreselijk om afscheid te nemen van een stad, en gedeeltelijk is dat nu ook zo, maar o wat ben ik blij als ik weer mijn eigen gang kan gaan. Gelukkig is er vandaag verbetering in het vooruitzicht. Na het onbijt komt mijn Noorse oom ons ophalen en gaan we eens even een portie cultuur snuiven.

We vertrekken rond 9.30 om de eerste boot naar het eiland Bygdoy te halen. Aangekomen bij de haven Aker Brygge zijn we veel te vroeg en is er nog even tijd om rond te kijken bij het slapende festival en de boten die er liggen. Tot ons aller vreugde vinden wij in de haven een boot uit Scheveningen. Niet alleen de geboorteplaats van deze boot, maar ook de oorsprong van onze familie. Leuk detail. Gelijk maar een foto geschoten voor mijn opa en oma die van dit soort dingen ontzettend blij worden.

Dan toch eindelijk vaart de boot ons naar het eiland. Hier zullen we twee musea gaan bezoeken. Op naar het eerste museum, wat wel een eindje lopen... correctie, eindje klimmen is. Gelukkig heb ik inmiddels niet meer zo'n behoefte om bij de groep te blijven en loop ik kilometers achter de rest zodat ik op de laatste dag nog wel iets zie van de stad. Aangekomen bij het eerste museum, Vikingskipshuset, neemt iedereen plaats op een terras en worden mijn moeder en ik een museum in gestuurd. Het is daar heerlijk koel en we lopen direct tegen een authentiek vikingsschip aan.

Het museum is prachtig om te zien. Er staan drie heuze vikingsschepen en vitrines vol met vondsten uit de tijd van de vikingen. Zelfs pauwenveren uit die tijd zijn er te vinden. De strijkbout van de vikingen bleek op het gebrek aan electriciteit na erg op de onze te lijken en de schoenen zijn nauwelijks te onderscheiden van onze all stars. Zelfs de vikingen zelf waren aanwezig. Op een galerij lagen vitrines met de geraamtes van 3 vikingen die waren gevonden. Leuk om te zien hoe klein de stoere mannen waren.

Nadat we alles gezien waren renden we naar het volgende museum. Het Norsk Folkemuseum is een openluchtmuseum dat maar liefst 155 gebouwen op zijn terrein heeft staan. Dit gaat van kleine huisjes tot houtzagerijen en een ware kerk. Ik waande me in een vikingendorp en het leek even of ik terug was gegaan in de tijd. Het is een fantastisch museum, en ik raad iedereen om hier naartoe te gaan. Trek er zeker een paar uur voor uit, want het kleine uurtje dat ik daar had was zeker veel te kort! Wel heb ik er veel gezien, veel bergen beklommen, een religieus moment gehad in de kerk en lekker ouderweds een zakje zuurtjes gekocht in een snoepwinketje. Geweldig, ik heb vakantiegevoel.

Nadat we bij de musea waren geweest moesten we het eiland weer af. De familie van mijn Noorse tante kwam bij hen eten en dus moesten we vooral op tijd zijn voor de lunch. We klommen naar de auto van mijn oom en reden daarna naar het huis van mijn oom. De hele familie was er al en het was leuk om iedereen te leren kennen. We aten wafels en een oreo taart (heerlijk) en kletsten wat af. Mijn Noorse tante heeft een hele leuke familie, en het was geweldig om ze eindelijk eens te zien. 's Avonds aten we met z'n allen op het balkon. Het was wederom prachtig weer en het uitzicht op de bergen en de fjord was daarom ook heel mooi. Ik heb een heerlijke middag en avond gehad. Om 8 uur wilde ik wel weg. Ik had mijn nichtje overgehaald om mee te gaan naar de stad zodat we naar het festival konden, en dus moesten we gaan.

We namen de trein naar het centraal station en liepen vanaf daar naar Aker Brygge. Net voor het paleis namen we afscheid van mijn moeder, oom en zijn vriendin. Toen we we liepen kreeg ik een gigantisch gevoel van vrijheid, en ik had opeens het grootste vakantie gevoel ooit. We gingen naar het festival, keken bij de winkeltjes en haalden kip tikka die we heerlijk opaten aan de haven. Ik kon eindelijk weer lekker roddelen met mijn nichtje en ik heb zelfs aan andere nederlandse toeristen de weg gewezen naar Bygdoy. De avond was fantastisch!

Rond half 12 hadden we het wel even gezien. Mijn nichtje moest naar het toilet, dus we besloten even naar mijn hotel te lopen, zodat ze daar naar het toilet kon en ook even kon zien waar we sliepen. Toen we een tijdje hadden rondgelopen was het festival afgelopen en ging mijn nichtje naar huis. Het was vreselijke naar om weer afscheid te nemen. Zeker nu ik de leukste dag in Oslo heb gehad. We beloofden dat we elkaar gauw weer zouden zien en dat ik ook weer terug zou komen naar Oslo om meer van de stad te zien. Daarna ging mijn nichtje naar de bus, en ik naar het hotel.

Moe maar voldaan. En morgen gaan we weer naar huis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

In 2010 ben ik pas echt begonnen met reizen naar het buitenland, en het smaakt naar meer. Ik heb altijd gedroomd van reizen naar de mooiste landen en de hele wereld zien, en nu ga ik het ook waar maken! En omdat ik er ook van wil kunnen genieten als ik even niet weg kan is deze pagina een mooie manier om mijn herinneringen te bewaren. Bovendien vind ik het leuk om hier de mensen om mij heen op de hoogte te houden over wat ik allemaal meemaak!

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 26002

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2013 - 01 Januari 2015

De reis van mijn leven....

15 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Dubai!!

03 Juni 2011 - 27 Juni 2011

Vakantie in India!

03 April 2011 - 09 April 2011

Kenia onveilig maken met WoW

08 Februari 2011 - 11 Februari 2011

Londen Februari 2011

05 Augustus 2010 - 09 Augustus 2010

Oslo, familiebezoek en vakantie in een

13 Juli 2010 - 16 Juli 2010

Mijn 10e bezoek aan Parijs

Landen bezocht: